مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره روستای خرانق
سلام البته مطلبتان در مورد خرانق کامل نیست. در ضمن بهتر است به جای ذکر فاصله ی آن از اردکان، فاصله از یزد را بنگارید میتوانید به وبلاگ من بروید: www,kharanagh.blogfa.com
محمدهادی عسکری
يكشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۳۴:۲۴ - درباره تپه علیشار
روستاي خوبي است با مردماني خوب و مسافت نزديك به تهران اما افسوس كه تپه عليشار دير به ثبت رسيد و مورد حفاظت قرار گرفت و معرفي درستي نشد
احمدرضا كاشي
سه شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۰:۵۴ - درباره دره اوشان-فشم (اوشون-فشم)
بسیار عالی من از همدان پیام میدم
محمد جلیل قره داغی
جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۸:۵۲ - درباره آب گرم گنو
بوي بد بخاطر تركيبات سولفوريك هست بهنام خان
مهدي
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۳:۰۵ - درباره حمام فین کاشان
عكسي در تصوير است از خانه طباطبايي ها مي باشد
مجتبي پابرجي
سه شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۲:۳۹ - درباره معبد آناهیتا
با عرض سلام، با تشکر از زحمات شما در این سایت بسیار عالی و خوب از شما خواهشمندم در مورد اطلاعات مربوط به هتل ها و آژانسها و رستورانها زودتر اقدام کنید.
ناهید گلکار
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۴۴:۴۹ - درباره بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
یه شاهکاره تاریخیه در شهر من اردبیل
علیزاده
يكشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۲۱:۳۴ - درباره چشمه وله
آیا تا خود چشمه مسیر ماشین رو وجود داره؟
مسعود
شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۹:۵۰ - درباره آب گرم رینه
یکی از راههای جذب گردشگردرکشور . شهرکهای سینمایی است که می توان ازآنها به عنوان شهری واقعی با مردمان و سنت های قدیمی استفاده نمائید. نیرو جذب نمایید زن و مرد و کوچک و بزرگ. نانوا. قصاب. خان. گاریچی و... در آنجا کار و زندگی کنند. گردشگررا در این مجموعه با لباسهای محلی همان زمان واردنمائید و اجازه دهید درخانه ها سکونت یابند و زندگی چند روزه یا یک هفته ای داشته باشند. دریک کلام زندگی درگذشته .
مهدی
چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۸:۴۲ - درباره قلعه چك
A wodnerufl job. Super helpful information.
Adolfo
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۲:۵۱:۴۶ - درباره امامزاده اظهر بن علی
حتما برید ببینیدش .
علی محمدی
يكشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۹:۲۹:۲۷ - درباره كاخ هگمتانه
با سلام و تشکر لطفا در صورت امکان تصویری از اماکن تاریخی هم در بین توضیحات قرار دهید
شریفی
سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۰:۵۶ - درباره قلعه قیران
کوه قلاقیران به عنوان نماد شهر ایلام نیز شناخته می شود به طوری که چند تا از ارگان های شهر ایلام از جمله تاکسیرانی و ... از تصویر این کوه به عنوان لوگوی خود استفاده می کنند. جالب است که هرچه از نمای دور تر به این کوه نگاه کنی، نمایی زیباتر از آن می بینی و ابهت آن نیز از دور بیشتر به چشم می آید.
ناصری
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۱:۴۳ - درباره خانه اعلم
متاسفانه همه مثل شما فکر می کردند که از بافت های تاریخی چیزی ننمانده وما گردشگری بی رونقی داریم و همه جا را ساختمان های چند طبقه ساخته اند و همه طبیعت را نابود کرده اند
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۳۷:۴۱ - درباره گردشگاه پارک جنگلی استهبان
خوب
پنجشنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۴۶:۴۹ - درباره کلیسای سنت استپانوس
با سلام به آگاهی شما میرسانم: قدمت کلیسای سن استپانوس بیش از 12 قرن است.
Saeed Soheili
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۲۲:۳۲:۲۹ - درباره آتشکده آتشکوه
این آتشکده مکان بسیار جالبی است ولی حیف که میراث فرهنگی به آن رسیدگی نکرده و نمیکند و همانطور که میبینید به این شکل در آمده است. و البته به دلیل همین عدم رسیدگی حفاری های غیر مجاز زیادی در انجا انجام شده که موجب تخریب قسمت هایی نیز شده است. کاش رسیدگی کنند.
زینب بهرامی
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۹:۵۶ - درباره روستای مدوار
افتخار می کنم که همچون روستایی داریم
اهل یزدم
جمعه ۰۵ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۵۲:۰۴

بزرگمهر یا برزویه طبیب |
|
گفته می شود که برزویه وقتی معلم هرمز پسر انوشیروان بود توجه وی را به خود جلب کرد و بعد به سمت وزیر اول دربار و پزشک مخصوص شاه منصوب گردید. اما او نیز همچون امیر کبیر و یا قائم مقام فراهانی پس از انجام بسیاری خدمات شایسته به شاه و کشور، سرانجام به علت عقاید و افکار مسیحی که داشت به فرمان انوشیروان کشته شد. دکتر سیریل الگود درباره برزویه طبیب می نویسد: « دوران سلطنت انوشیروان از نظر ترجمه هایی که در آن انجام شده قابل توجه است. در زمان او آثار نویسندگان مهم یونان و هند به فارسی ترجمه شد که در میان آنها کتب افلاطون، ارسطو و افسانه های بیدپای هندی به نام کلیله و دمنه قابل ذکر است. برای تهیه این اثر اخیر برزویه طبیب که به فارسی بزرگمهر نامیده می شود به طور نهانی به هندوستان اعزام شد تا به هر قیمتی شده آن را به دست آورد.برزویه طبییب تنها طبیب دوره ی ساسانی است که اطلاعات کامل درباره ی وی موجود است. از حسن تصادف زندگینامه او نیز بر جای مانده است، زیرا ابن مقفع در ترجمه خود از افسانه های بیدپای، این شرح را به عنوان مقدمه آورده است. زندگینامه برزویه طبیب در کلیله و دمنه: چنین گوید برزویه طبیب، مقدم اطبای ایران ، که پدر من از لشکریان بود و مادر من از خانه علمای دین زردشت بود. و اول نعمتی که ایزد تعالی و تقدس، بر من تازه گردانید، دوستی پدر و مادر بود و شفقت ایشان بر حال من، چنان که از برادران و خواهران مستثنی شدم و به مزید تربیت و ترشیح[1] مخصوص گشت. و چون سال عمر به هفت رسید، مرا بر خواندن علم و طب تحریص[2] نمودند. و چندانکه اندک وقوفی افتاد و فضیلت آن بشناختم، به رغبت صادق و حرص غالب در تعلم آن کوشیدم، تا بدان صنعت شهرتی یافتم و در معرض معالجت بیماران آمدم. آنگاه نفس خویش را میان چهار کار که تکاپوی اهل دنیا از آن نتواند گذشت، مخیر گردانیدم : وفور مال و لذات حال، و ذکر سایر و ثواب باقی. و پوشیده نماند که علم طب نزدیک همه ی خردمندان و در تمامی دین ها ستوده است. و در کتب آورده اند که فاضل تر اطبا آن است که بر معالجت از جهت ذخیرت آخرت مواظبت نماید، که به ملازمت این سیرت نصیب دنیا هر چه کامل تر بیاید و رستگاری عقبی مدخر گردد، چنان که غرض کشاورز در پراکندن تخم، دانه باشد که قوت او باشد، اما کاه که علف ستوران است به تبع آن هم حاصل آید. از جمله بر این کار اقبال تمام کردم و هر کجا بیماری نشان یافتم که در وی امید صحت بود، معالجت او بر وجه حسبت بر دست گرفتم، (برای رضای خدا و بدون طمع و اجر) و چون یک چند بگذشت و طایفه ای را از امثال خود در مال و جاه بر خویشتن سابق دیدم، نفس بدان مایل گشت، و تمنی مراتب این جهانی بر خاطر گذشتن گرفت، و نزدیک آمد که پای از جای بشود. با خود گفتم: «ای نفس! میان منافع و مضار خویش فرق نمی کنی، و خردمند چگونه آرزوی چیزی در دل جای دهد که رنج و تبعت آن بسیار باشد و انتفاع و استمتاع اندک؟ و اگر در عاقبت کار و هجرت سوی گور فکر شافی واجب داری، حرص و شَرَه این عالم فانی به سرآید. و قوی تر سببی ترک دنیا را مشارکت این مشتی دون عاجز است که بدان مغرور گشته اند. از این اندیشه ناصواب درگذر و همت بر اکتساب ثواب مقصور گردان، که راه مخوف است و رفیقان ناموافق و رحلت«نزدیک و هنگام حرکت»(به سوی مرگ) نامعلوم... به صواب آن لایق تر که بر معالجت مواظبت نمایی و بدان التفات نکنی که مردمان قدر طبیب ندانند، لکن در آن نگر که اگر توفیق باشد و یک شخص را از چنگال مشقت خلاصی طلبیده آید، آمرزش بر اطلاق مستحکم شود؛ آنجا که جهانی از تمتع آب و نان و معاشرت جفت و فرزند محروم مانده باشند، و به علت های مزمن و دردهای مهلک مبتلا گشته، اگر در معالجت ایشان برای حِسبَت سعی پیوسته آید و صحت و خفت ایشان تحری افتد، اندازه ی خیرات و مثوبات آن کی توان شناخت؟» چون بر این سیاقت در مخاصمت نفس مبالغت نمودم، به راه راست باز آمد و به رغبت صادق و حسبت بی ریا به علاج بیماران پرداختم و روزگار در آن مُستغرق گردانیدم تا به میان آن، درهای روزی بر من گشاده گشت . |
|
تعداد بازدید : 3264 |
تعداد نظرات : 4
4 نظر درحال تایید است و یا بدلیل مغایرت با ارزشهای انسانی حذف شده است
|
نظر خود را در مورد بزرگمهر یا برزویه طبیب ثبت کنید.
|