مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره امام زاده اسماعيل
میانه آثار باستانی دیگری نیز دارد مثل پل دختر که دختر یزدگرد پادشاه آن را ساخته و بسیار هم زیباست
فاطمه آقائی
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۴:۱۹ - درباره امامزاده بابا پیر احمد
افتضاح
ش.ا
يكشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۶:۳۳ - درباره قلعه فلک الافلاک
حتما در صورت امکان از این قلعه دیدن کنید. من دیدم عالی بود.
س ت
يكشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۴۹:۱۱ - درباره بقعه سلطانی
پایتخت تشیع واقعی و عرفان اسلامی
h
يكشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۷ ساعت ۰۸:۳۶:۴۹ - درباره تالاب زمزم
I searhecd a bunch of sites and this was the best.
Rayssa
جمعه ۰۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۵۳:۵۰ - درباره تپه سراب
سلام ممنون از سایتتون همین که در حیطه باستان شناسی اطلاعاتی در اختیار دیگران قرار میدین باز خوبه اما اطلاعاتی که میدید درست نیست 1- اولا تپه سراب برجستگی کوچکی نیست 2- تپه سراب حتی نزدیک به 20cmاز زمینهای اطراف پایینتره 3- 797 پیکره حیوانی داریم از این محوطه 4-650 پیکره انسانی که 18 تای انها مرد بوده اند و....
پیمان حیدری
چهارشنبه ۰۳ دي ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۰:۲۹ - درباره آبشار بهرام بیگی
ابشار بهرام بیگی جز مارگون هستش نه لوداب
من خودم
پنجشنبه ۲۸ دي ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۴۳:۵۳ - درباره گلمکان
تنها جایی که آرام میگرم دوستت دارم
نوزادی
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۸:۲۳ - درباره معبد آناهیتا
مطلب جالبي بود ولي در مورد استفاده از معبد چيز زيادي ننوشتين ممنون
ياسر
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۸۷ ساعت ۱۰:۵۶:۵۵ - درباره تپه شغالي
سوال : چرا اسم این محل را تپه شغالی گذاشتند ؟ آیا نماد و نشانه ای برای بازدید گردشگران عادی که جاذبه ایجاد نماید وجود دارد یا خیر آیا تحت حمایت و دارای محوطه و راهنما میباشد ؟
محمدهاشم شیرکوند
يكشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۰:۰۱ - درباره باغ و کاخ تاریخی فین
به تازگي اين باغ ثبت جهاني گرفته وبهترين باغ ازنظر معماري صفوي شناخته مي شود يكي از جاذبه هاي ديدني اين باغ استفاده از اختلاف سطح جوي ها و فشار يكسان آب در فواره ها مي باشد كه بدون هيچگونه پمپي آب در جوي ها در گردش است.
مجتبي پابرجي
سه شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۰۰:۲۰ - درباره دریاچه سد زاینده رود
سلام قربون شکل ماهتون،خواهش می کنم سایتتون رو به روز رسانی کنید و اطلاعات یه قرن پیش رو به مردم ندید الان 10سالی می شه که چادگان از فریدن جدا شده و فرمانداری جدایی داره و سد زاینده رود بخشی از این شهرستانه خواهشمندم این موارد رو اصلاح کنید کوچیک شما ......
مجتبی کرمی
پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۳۷:۵۷ - درباره جمعه مسجد اردبیل
سلام واسه من خیلی خوب اگه کلیپ هم دارید بذارید دارم روش کار میکنم ممنون
محمد حسین خانی
شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۲۸:۲۴ - درباره کتیبه تنگ تک آب
عالی عالی بود این چیزارو نمیدونستم باوجود اینکه اصالتم بهبهانیه.ممنون.
زهرا نیکو
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۲:۵۶ - درباره ییلاق های تالش و آستارا
با قاصدک موافقم.I LOVE IRAN
سمانه حسینی
چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷:۰۱ - درباره شیرقلعه شهمیرزاد
جای دیدنی و زیباییست ولی برای دیدنش احتیاج به کمی کوه نوردی دارد اما مهم تر از شیر قلعه خود شهر شهمیرزاد است که به واسطه هوای خوب و باغ های سرسبز و محله ((سرچشمه)) بسیار دیدنی است
پیمان
پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۱:۲۰ - درباره میل امام
با سلام این آدرسی که شما درباره ی این میل داده اید تقریبا اشتباه است و هر کسی را مسلما به بیراه می برد.صومعه سرا در نزدیکی فومن رشت قرار گرفته در صورتی که این میل در ارتفاعات قرار گرفته و فکر می کنم نزدیکترین راهی که در خظ مستقیم قرار بگیریم ، دیلمان می باشد.مسیر دسترسی به این میل اندکی دور و البته دارای جاده ی خاکی و بعضا گلی می باشد. با سپاس
طاهر شاهواری
جمعه ۲۳ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۱۶:۵۸ - درباره قلعه بردوك
اگر از آثار باستانی کشور است چرا ثبت نشده تاریخ قدامت آن را چرا بیان نکردید
فیاض جلیلی
جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۲:۱۴ - درباره
ok.very good
ابراهیم پوردانیال
جمعه ۰۳ خرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۸:۴۴:۴۵ - درباره تالاب عمارت
سلام من تالاب عمارت رفتم خیلی جای زیباییه من عاشقه این روستام واقعا برام جالبه برای من 1 روستای رویاییه
زهرا
سه شنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۸:۵۱
کوه خواجه واقع در استان سيستان و بلوچستان و شهر زابل |
|
نوع بنا : طبیعی قدمت : اشکانی |
|
کوه خواجه تنها عارضه طبیعی دشت سیستان با ارتفاع تقریبی 609 متر از سطح دریا (حدود 100 متر از سطح زمین) است که در هنگام پرآبی جزیره کوچکی را درمیان هامون هیرمند شکل می دهد. این کوه و دریاچه در باورهای سه مذهب زرتشت، مسیحیت و مسلمانان مقدس است. این منطقه تاکنون توسط تعداد زیادی از پژوهشگران مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و همه بر اشکانی و ساسانی بودن بناها با کاربری توامان "زیستی، دفاعی و عبادی" متفق القولند.
از لحاظ اعتقادی و بر اساس اسطوره های زرتشتی دریاچه هامون مقدس بوده و ظهور منجی (سوشیانت) از این دریاچه اتفاق می افتد.
بنابر باورهای آیین مزدیسنا و اسطوره های پهلوی که بر اساس تعالیم زرتشت سپیتمان تدوین گردیده است، در پایان هزاره دوازدهم، براى سومین بار از خاندان بهروز پارسا، دوشیزهاى به آب دریاچه هامون داخل شده و آخرین رهاننده یا «سوشیانت»موسوم به "استوت ارته" از وى زاییده مىشود. به همین لحاظ کوه خواجه نیز تقدس و رازالودگی خاصی دارد؛ سوشیانت به شکل های مختلف تقریبا در تمام متون زرتشی و اوستایی از جمله در گاتها، یسنا، سروده های زرتشت و یشتها مورد اشاره قرار گرفته و تقریبا شکی نیست که اشو زرتشت در کتاب اوستا به آن اشاره داشته است.
مهمترین و بزرگترین بخش آثار باستانی کوه خواجه، در شیب جنوب شرقی کوه قرار گرفته که دارای سه دیواره دفاعی، دروازه اصلی، راهروهای جانبی، حیاط مرکزی، آتشکده و... بوده و بنام قلعه کافرون شناخته می شود. دومین مجموعه در بلندترین نقطه و مشرف بر قلعه کافرون ساخته شده کک کهزاد است که در باورهای اساطوره ای فرمانروای دیوسان منطقه بوده و توسط رستم دستان به قتل میرسد. این مکان می تواند کاندیدایی برای محل شاه نشین ارگ باشد. شواهدی از راه پله های سنگی منظمی که ارتباط قلعه کافرون را با کک کهزاد برقرار میکرده هم اکنون دیده می شود. بنای دیگر به گویش محلی، کوچک چل کنجه (کوشک چهل دخترون) است و مابقی آثار پراکنده سطح کوه را آثار قبور اسلامی و بنای مقبره ای مقدس خواجه مهدی تشکیل داده است. در باورهای اهالی نسب خواجه را به شهیدی از خاندان آل علی (ع) می رسانند که توسط کفار به شهادت رسیده است. این اثر در حد فاصل زاهدان به زابل و در فاصله حدود 30 کیلومتری زابل در یک مسیر انحرافی قرار دارد. در این مسیر تنها چند روستای کوچک وجود دارد و به همین دلیل اتومبیل های زیادی از این مسیر تردد نمی کنند.
این مجموعه در سال 1916 توسط اورل اشتین شناسایی شد. هرتسفلد در سالهای 1924 تا 1925 در آنجا اندکی حفاری نمود. سپس در سال 1975 میلادی هیاُت علمی باستانشانی سازمان میراث فرهنگی کشور در سالهای 1372 – 1370 به بررسی روی آثار و نقشه برداری مربوط پرداخته اند و بخشی از حیاط مرکزی کاخ را مرمت نموده اند. خرابه های سرآشیبی جنوب کوه خواجه را می توان یک قلعه بزرگ یا شهر کوچک نامید. این قلعه دو بار محل اقامت بوده است و آثار مرمت مکرر در همه جای آن نمودار است. قدیمی ترین مرمت قلعه به زمان اشکانیان و حکمرانی ساکاها تعلق دارد. سپس در قرن سوم میلادی ، اوایل دوره ساسانی قلعه مجددا مورد استفاده و مرمت قرار گرفت. این قلعه مشتمل است بر یک قصر و یک معبد که می توان آن را به زمان پادشاه "گندوفار" مربوط دانست. اهالی آن را قلعه رستم می نامند و به نظر هرتسفلد این مکان به قلعه " سه مجوس" معروف بوده است. اما در عصر حاضر این محله به قلعه کافران مشهور است. بنای قصر در قسمت مرتفع قلعه قرار دارد و با حیاط مرکزی وسیع و یک دروازه و چهار طاقی در بخش جنوبی آن و در دو ضلع غربی و شرقی آن ، ایوانهای مسقف وسیعی قرار داشته که به طرف حیاط باز می شوند. فضاهای اصلی در ضلع شمالی حیاط واقع شده است. هنگام ورود به ارگ داخلی قلعه در بخش شمالی حیاط مرکزی- به نظر سر بالایی کوه می رسد – بر یک دهلیز و تالار وسیع با پلکان که به صفه فوقانی منتهی می شود، به چشم می خورد. این صفه که معبد در آن قرار دارد- مرتفع ترین نقطه قلعه است. معبد دارای یک راهرو تنگ و سربسته است که دور تا دور اتاق داخلی را با سقف گنبدی و محراب آتش ، احاطه کرده است. قسمتی از این مکان در سال 1376 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مورد بررسی مجدد قرار گرفته است. تزیینات معماری به کار رفته در این مکان، شباهت به شیوه یونانی دارد. سر ستون های به سبک درو یک با پیچ های طوماری است . تزیینات دیگر مانند گل کوچک پرپر به صورت طرح نیلوفری ( لوتوس)، از هنر دوره هخامنشی اقتباس شده است و بعضی از آنها به هنر بین النهرین نیز شباهت دارد. هرتسفلد با توجه به پنج نمونه نقاشی که در زمان او دیده شده بود، می گوید در این نقاشی ها ، هنر یونانی باختری تاثیر به سزایی دشته است. در میان این تصویر ها نقش دو سوار وجود دارد. یکی از آن ها پیکر اروس به شیوه یونانی با بال، و سوار بر اسب است. تصویر های دیگری را نیز او کشف و بررسی نمود. از جمله صحنه های جشن ، رقص و موسیقی، بند بازی، پادشاه و ملکه که شباهت به شیوه یونانی داشته است. چهره انسان ها بیشتر به صورت نیم رخ کشیده می شد. با انقراض یونان باختری ، هیچ عنصر جدیدی به این بنا افزون نشد. شیوه هنری نقاشی های این مجموعه ترکیبی از شیوه های مختلف است که نمونه آن در عصر هخامنشی دیده شده است و تمام آن ها را می توان مربوط به طرح و اسلوب ثالثی پنداشت که نه به استیل یونانی مانند صور حیوانات و نه به اسلوب تکامل یافته هنر یونان باختر است. با توجه به معماری و نقاشی و تزیینات معماری موجود در کوه خواجه، قدمت آن به قرن اول میلادی بر می گردد. مصالح به کار رفته در معماری آن خشت خام و چینه و کاه گل است نقاشی ها از آبرنگ و تزیینات اندودی از گچ و یا سنگ گچ است. این ماده در هنر های عصر ساسانی و دوره اسلامی نیز استفاده شده است. ولی نمونه های شرقی ایران ظریف تر است.
پس از هرتسفلد در سال 1975 هیات باستانی شناسی ایتالیایی ایزمنو در بررسی هایش در کوه خواجه مشخص نمودند که در اثر ریزش باران و عوامل جوی دیگر، خرابی هایی در کاخ به وقوع پیوسته است و به دنبال آن تکه ای بسیار جالب و زیبا از دیوار نگاره آبرنگی منقوش بر روی خشت خام (فرسک) کشف شد. قسمتی از رنگ تزیینات به دست آمده خاکستری و سبز است و یا بررسی دقیق تر مشخص شد که نقاشی آبرنگ بر روی کاه گل صورت گرفته است. زمینه و ترکیب نقاشی از چند چهره سر انسانی و بعضا با گونه ای از کلاه و روسری مخصوص و ردیفی جان پناه مضرس و کنگره دار در متن، شکل می گیرد. بر این اساس می توان استنباط کرد که نقاش یا نقاشان برآن بودند تا حصار و باروی یک شهر را برج های مرتفعی که داراری سه کنگره است به تصویر بکشند. از کل تصویرها چنین بر می آید که گویا بخشی از یک این مراسم مصور، در میان و پشت دیوارهای یک مجموعه شهری تصویر شده است. ظاهرا اشخاص ب |
|
آدرس :17 کیلومتری جنوب غربی زابل و میانه دریاچه هامون | |
تعداد بازدید : 5332 |
تعداد نظرات : 0 |
نظر خود را در مورد کوه خواجه ثبت کنید.
|