مقاصدی که با ۲ میلیون تومان میتوان به آنها سفر کرد
نظرات شما
- درباره قلعه گلاب، گل و ده مرد
انشاء الله در بهمن ماه ٩٢ ، گروه كوهنوردى سلامت كوهستان معاونت بهداشتى دانشگاه علوم پزشكى ياسوج از اين منطقه تاريخى بازديد مى نمايد
گروه كوهنوردى سلامت كوهستان مركز بهداشت دانشگاه علوم پزشكى ياسوج
شنبه ۲۱ دي ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۴۹:۴۲ - درباره عمارت آغامحمدخان وفتحعلي شاه قاجار
امیدوارم روزی این مجموعه زیبا که با چنارهای بلندش زبباتر بود دوباره به آن فضای با طراوت و دیدنی گذشته اش تبدیل شود. می شود فضای سبز را نگهداری کرد که مجبور نشویم یکباره همه آن درختان سبز و بلند را برید و دوباره جای آن کاشت. مراقبت و جایگزین کردن تدریجی راه عاقلانه است و امیدوارم دامغان شکوه گذشته اش ر ابازیابد .
امیررضا
يكشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۳:۲۱ - درباره امامزاده شیخ شبان
پیشنهاد میکنم از پایگاه اطلاع رسانی ایرانیان برای شناساندن این سایت استفاده کنید YAOO.IR
SOSAN
جمعه ۱۲ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۱۳:۵۳ - درباره کلیسای کانتور- برج ناقوس
من امسال عید به قزوین رفتم و از این کلیسا دیدن کردم این کلیسا جای جالب و خوبی بود و اگر مجددا به قزوین برم دباره از این کلیسا دیدن می کنم.
مهدی نظری
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ ساعت ۱۷:۰۹:۳۰ - درباره امامزاده دستگرد
امامزاده قشنگی دارید اگه از خود روستا تصاویر بذارید خیلی خوبه
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۰:۲۸ - درباره قلعه پنج برار مورموری(قلعه تاجمیر)
قلعه تاجمیر چه صیغه ای است. نشنیدم
رضا
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۴:۴۱ - درباره دوشنبه بازار ترکمن
دوشنبه بازار برای اولین بار در خیابان اسپریس برقرار گردید.البته هر چند سال یکبار محل آن تغییر میکند.هم اکنون در خیابان امیر کبیر شمالی میباشد.
بهمن خیوه چی
پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۱۳:۴۰ - درباره قلعه بردوك
قلعه ي بردوك و قلعه ي برده سور در دوره ي سده سوم حكومت صفوي متعلق به شاه محمد بيگ برادوستي از نوادگان اميرخان برادوستي (خان لپ زرين) ميباشند.
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۸:۳۲ - درباره پل زمان خان
بسیارزیباست.حتما ببینید.
امیر
يكشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۰:۵۹ - درباره امامزاده شاهزاده عباس
زیارتگاه عباس بن موسی بن جعفر(ع) درکوه سیرجان بنام شاهزاداده عباس معروف که در زمان مامون خلیف عباسی به همرا ه جمعی از امام زاده وارد ایران شدند ودر شیراز بادشمنان جنک نموده که سرانجام احمدبن موسی (ع ) در آنجا شهید شده است و عباس بن موسی ( ع ) و برادرش حمزه جمعی ازامامزاده ها به سیرجان رسیدندندحمزه در سیرجان شهیدشد وعباس باهمراهین چون از کوه پنج بگذشت درمحلی بنام لازدر گروهی از خوارج
ترقیخواه
جمعه ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۴:۳۷ - درباره قلعه جوشين
بهترین وکاملترین قلعه است
تقی هاشمی
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۱۱:۰۷ - درباره دروازه رق آباد (ریگ آباد )
بنام خدا جای خیلی قشنگی بود یادش بخیر
مسلم
سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۸:۲۹ - درباره مسجد جامع کاخک
توضیحات: این مسجد در زلزله سال 47 به کلی از بین رفت و لی عکس هائی وجود دارد .
م ر عمادی
يكشنبه ۰۵ آبان ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۵۶:۵۸ - درباره غار دربند
غاردربند مهدیشهر درسته . غار دربند با سمنان بیش از 20 کیلومتر فاصله داره در حالی که این غار در 2 کیلومتری شمال مهدیشهر ( مرکز شهرستان مهدیشهر قرار داره ) و شما بدون نام بردن اسم مهدیشهر تنها نوشتید 21 کیلومتری سمنان و 3 کیلومتری جنوب شهمیرزاد ! در حالی که این غار در منطقه دربند مهدیشهر قرار داره . لطفا صحت این گفته ها رو بررسی کنید .
جمشید طاهرکرد
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۵۹:۴۰ - درباره مسجد مهر آباد
بی نظیر است
e
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۲۵:۲۳ - درباره گلمکان
ممكنه لطفا راجع به پوشش قديم و گويش مردم گلمكان وخلاصه پيشينه خيلي قديم مردم گلمكان اطلاعات بيشتري بدهيد سپاسگذارم
ندا
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۲۲:۰۹ - درباره آرامگاه خواجوي كرماني
او استاد حافظ بوده .ولی متاسفانه آرامگاهی در خور ایشان بر روی قبر این شاعر بزرگ ساخته نشده است که جای بسی اسف است
معلم شیرازی
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۱۳:۳۳ - درباره غار سلمان
گزارش بدون نگاره بی ارزش است.
Heady1380@Yahoo.com
يكشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۸:۴۸ - درباره درباره ملاير
بهترين شهر ايران
reza
سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۰:۰۰ - درباره سرآب گاماسياب
بهترین جای دنیاست
سجاد
يكشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۳۸:۳۴
بزرگمهر یا برزویه طبیب |
|
گفته می شود که برزویه وقتی معلم هرمز پسر انوشیروان بود توجه وی را به خود جلب کرد و بعد به سمت وزیر اول دربار و پزشک مخصوص شاه منصوب گردید. اما او نیز همچون امیر کبیر و یا قائم مقام فراهانی پس از انجام بسیاری خدمات شایسته به شاه و کشور، سرانجام به علت عقاید و افکار مسیحی که داشت به فرمان انوشیروان کشته شد. دکتر سیریل الگود درباره برزویه طبیب می نویسد: « دوران سلطنت انوشیروان از نظر ترجمه هایی که در آن انجام شده قابل توجه است. در زمان او آثار نویسندگان مهم یونان و هند به فارسی ترجمه شد که در میان آنها کتب افلاطون، ارسطو و افسانه های بیدپای هندی به نام کلیله و دمنه قابل ذکر است. برای تهیه این اثر اخیر برزویه طبیب که به فارسی بزرگمهر نامیده می شود به طور نهانی به هندوستان اعزام شد تا به هر قیمتی شده آن را به دست آورد.برزویه طبییب تنها طبیب دوره ی ساسانی است که اطلاعات کامل درباره ی وی موجود است. از حسن تصادف زندگینامه او نیز بر جای مانده است، زیرا ابن مقفع در ترجمه خود از افسانه های بیدپای، این شرح را به عنوان مقدمه آورده است. زندگینامه برزویه طبیب در کلیله و دمنه: چنین گوید برزویه طبیب، مقدم اطبای ایران ، که پدر من از لشکریان بود و مادر من از خانه علمای دین زردشت بود. و اول نعمتی که ایزد تعالی و تقدس، بر من تازه گردانید، دوستی پدر و مادر بود و شفقت ایشان بر حال من، چنان که از برادران و خواهران مستثنی شدم و به مزید تربیت و ترشیح[1] مخصوص گشت. و چون سال عمر به هفت رسید، مرا بر خواندن علم و طب تحریص[2] نمودند. و چندانکه اندک وقوفی افتاد و فضیلت آن بشناختم، به رغبت صادق و حرص غالب در تعلم آن کوشیدم، تا بدان صنعت شهرتی یافتم و در معرض معالجت بیماران آمدم. آنگاه نفس خویش را میان چهار کار که تکاپوی اهل دنیا از آن نتواند گذشت، مخیر گردانیدم : وفور مال و لذات حال، و ذکر سایر و ثواب باقی. و پوشیده نماند که علم طب نزدیک همه ی خردمندان و در تمامی دین ها ستوده است. و در کتب آورده اند که فاضل تر اطبا آن است که بر معالجت از جهت ذخیرت آخرت مواظبت نماید، که به ملازمت این سیرت نصیب دنیا هر چه کامل تر بیاید و رستگاری عقبی مدخر گردد، چنان که غرض کشاورز در پراکندن تخم، دانه باشد که قوت او باشد، اما کاه که علف ستوران است به تبع آن هم حاصل آید. از جمله بر این کار اقبال تمام کردم و هر کجا بیماری نشان یافتم که در وی امید صحت بود، معالجت او بر وجه حسبت بر دست گرفتم، (برای رضای خدا و بدون طمع و اجر) و چون یک چند بگذشت و طایفه ای را از امثال خود در مال و جاه بر خویشتن سابق دیدم، نفس بدان مایل گشت، و تمنی مراتب این جهانی بر خاطر گذشتن گرفت، و نزدیک آمد که پای از جای بشود. با خود گفتم: «ای نفس! میان منافع و مضار خویش فرق نمی کنی، و خردمند چگونه آرزوی چیزی در دل جای دهد که رنج و تبعت آن بسیار باشد و انتفاع و استمتاع اندک؟ و اگر در عاقبت کار و هجرت سوی گور فکر شافی واجب داری، حرص و شَرَه این عالم فانی به سرآید. و قوی تر سببی ترک دنیا را مشارکت این مشتی دون عاجز است که بدان مغرور گشته اند. از این اندیشه ناصواب درگذر و همت بر اکتساب ثواب مقصور گردان، که راه مخوف است و رفیقان ناموافق و رحلت«نزدیک و هنگام حرکت»(به سوی مرگ) نامعلوم... به صواب آن لایق تر که بر معالجت مواظبت نمایی و بدان التفات نکنی که مردمان قدر طبیب ندانند، لکن در آن نگر که اگر توفیق باشد و یک شخص را از چنگال مشقت خلاصی طلبیده آید، آمرزش بر اطلاق مستحکم شود؛ آنجا که جهانی از تمتع آب و نان و معاشرت جفت و فرزند محروم مانده باشند، و به علت های مزمن و دردهای مهلک مبتلا گشته، اگر در معالجت ایشان برای حِسبَت سعی پیوسته آید و صحت و خفت ایشان تحری افتد، اندازه ی خیرات و مثوبات آن کی توان شناخت؟» چون بر این سیاقت در مخاصمت نفس مبالغت نمودم، به راه راست باز آمد و به رغبت صادق و حسبت بی ریا به علاج بیماران پرداختم و روزگار در آن مُستغرق گردانیدم تا به میان آن، درهای روزی بر من گشاده گشت . |
|
تعداد بازدید : 2964 |
تعداد نظرات : 4
4 نظر درحال تایید است و یا بدلیل مغایرت با ارزشهای انسانی حذف شده است
|
نظر خود را در مورد بزرگمهر یا برزویه طبیب ثبت کنید.
|